[ Pobierz całość w formacie PDF ]

wypadku.
Także wobec własnego wnętrza powinieneś zachować odpowiednią postawę, nie zapominać,
że ono istnieje, nie żyć wyłącznie tylko wrażeniami i zdarzeniami zewnętrznymi, lecz
zagłębiać się od czasu do czasu w swe wnętrze. W chwilach takiego pogrążenia się w sobie
odsuń na bok wszystko zewnętrzne, odłącz uwagę od twych ciał i od ich przeżyć, a staraj się
uświadomić sobie jak najżywiej twoją jazń wyższą, odczuć, że ona i ty, to jedno; że ona
włada twymi ciałami jako jedyna rzeczywistość naprawdę realna. Potem dokonaj przeglądu
twych czynności, uczuć i myśli z całego dnia lub tygodnia  zależnie od tego, kiedy ostatnio
wykonywałeś taki przegląd wewnętrzny. Taki "rachunek sumienia" znany ci już z
katechizmu, nie jest, bynajmniej, czymś błahym lub zbędnym. Gdy przed oczyma duszy
przesuną ci się twe postępki, słowa i myśli, gdy spojrzysz na nie z odwagą i szczerością
zupełną, jak sędzia bezstronny, dopiero wtedy sprawdzisz, ile ci jeszcze zostaje do zrobienia
w pracy nad swoim oczyszczeniem.
Aby ci egoizm nie mącił tej bezstronności sądu, patrz na te postępki, uczucia i myśli, jak nie
na twoje własne, lecz czyjeś inne. Aatwiej jest bez pobłażania sądzić kogoś innego niż
samego siebie. Mam tu na myśli, przede wszystkim, szczerość i nąjzupełniejszą prawdę.
Skoro tylko zaczniesz sam przed sobą uniewinniać się z któregoś ze swych postępków lub
uczuć, zasłonisz przed sobą jego doniosłość i wytrącisz sobie z ręki możliwość wykorzenienia
tego chwastu z twej duszy. Na dalszym stopniu poznasz ćwiczenie zwane "przeglądem
wstecznym", które ułatwi ci takie bezstronne ocenianie swych postępków. Teraz tylko
postanów wykonywanie takiego rachunku sumienia, takiego sądu nad sobą, wieczorem,
codziennie, przed zaśnięciem i tego przyrzeczenia dotrzymuj święcie, choćby dla ćwiczenia
się w dokonywaniu postanowień.
Osiem tych właściwości, które mają cechować twoją postawę duchową znajdziesz także w
księgach indyjskich pod nazwą "szlachetnej ośmiorakiej ścieżki", która obejmuje następujące
ogniwa:
1. właściwe spostrzeżenia;
2. właściwe myślenie;
3. właściwa mowa;
4. właściwe postępowanie;
5. właściwe życie;
6. właściwe dążenia;
7. właściwa rozwaga;
8. właściwe zatopienie się w sobie (medytacja) [Zob. Andrzej Szyszko-Bohusz: "Hinduizm,
buddyzm, islam". Ossolineum 1990, str. 89-90 i dalsze  przyp. red.].
Nie będziesz zatem mylił tej "ośmiorakiej ścieżki" i jej ogniw z ośmioma stopniami jogi,
bowiem tworzy ona cała zaledwie jeden ze szczebli. Znaczenie tej ścieżki dla rozwoju
jednego ze zmysłów niewidzialnych stanie się dla ciebie zrozumiałe pózniej. Teraz tylko
zwrócę ci uwagę na szczególną ważność postawy, jaką powinieneś zachowywać wobec
swego otoczenia.
Mej na uwadze, że jako uczeń tajemny, zaczynasz zmieniać swoje relacje i stosunki z
otoczeniem, chociaż ono tej zmiany stosunku nie dostrzega i nie powinno spostrzegać. W
dotychczasowym życiu już nieraz doświadczałeś tego, jak silnie oddziałują na ciebie czyjeś
myśli, uczucia i nastroje. W otoczeniu ludzi smutnych lub zdenerwowanych sam przesiąkałeś
ich nastrojami. W taki sposób twoje własne nastroje oddziałują na innych w twym otoczeniu.
Jeżeli więc, na początku twego "przygotowania" nie umiesz jeszcze od razu opanować twoich
myśli i uczuć, to przynajmniej nie pozwalaj sobie na nie w otoczeniu twych bliznich. Gdy cię
przykra myśl, złość lub rozpacz opanuje, a stłumić jej w zarodku nie umiesz, to nie zarażaj nią
twego otoczenia, lecz usuwaj się w samotność, a do ludzi wracaj dopiero wtedy, gdy potrafisz
nie tylko pokazać im pogodną twarz, ale i twoje wnętrze będzie zupełnie spokojne.
Wez pod uwagę, ze wraz z postępem twego rozwoju tajemnego będzie się wzmagać natężenie
twych myśli i uczuć, a takie myśli potężne i nastroje wybitne będą oddziaływały tym
gwałtowniej na ludzi w twym otoczeniu. Tak samo dzieje się w odniesieniu do otaczających
cię przedmiotów i sprzętów, które przesiąkają twymi myślami, uczuciami i nastrojami. Na
ścianach i sprzętach osiadają one i przylegają do nich warstwą niezwykle trwałą. Dlatego też,
osoby bardziej wrażliwe, po wejściu do czyjegoś mieszkania od razu odczuwają wartość
duchową jego mieszkańca, choćby chwilowo był nieobecny.
Szczególnie zaś, wystrzegaj się ujemnego oddziaływania twymi myślami lub uczuciami na
dzieci. Natura ich, nieodporna jeszcze i wrażliwa, to gleba nadzwyczaj żyzna, na której każdy [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • sklep-zlewaki.pev.pl