[ Pobierz całość w formacie PDF ]
administracyjnej.
Ważną kompetencją wojewody w tym zakresie jest wydawanie aktów prawa miejscowego,
które obowiązują na terenie województwa. W szczególności wojewoda może wydawać rozpo-
rządzenia porządkowe, jeżeli jest to niezbędne do ochrony życia, zdrowia lub mienia oraz za-
pewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego. Rozporządzenia porządkowe mogą
przewidywać kary grzywny za naruszenie ich przepisów, wymierzane na zasadach i w trybie
określonych w prawie o wykroczeniach.
Wojewoda, realizując swoje uprawnienia, w sytuacjach zagrożenia życia lub porządku pu-
blicznego jest władny wydawać polecenia m.in. starostom, w celu podjęcia działań niezbęd-
nych do zaprowadzenia porządku i bezpieczeństwa na terenie powiatu.
Ponadto, wojewoda kieruje działalnością starostów w zakresie zapobiegania zagrożeniu ży-
cia, zdrowia lub mienia oraz zagrożeniu środowiska, bezpieczeństwa państwa i utrzymania po-
rządku publicznego.
Funkcje bezpieczeństwa publicznego w układzie kompetencyjnym nierozerwalnie z woje-
wodą wykonują zespolone z nim służby, opisane w pkt. 11.2.
11.1.3. Zarządzanie kryzysowe
W zakresie zarządzania kryzysowego wojewoda posiada rozległe kompetencje, wynikające
z następujących aktów ustawowych:
1) PrWod,
2) OchrPpożU i PSPU,
3) dekretu z 1953 r. o świadczeniach w celu zwalczania klęsk żywiołowych,
4) ustawy z 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony RP,
5) ustawy z 1983 r. o stanie wyjątkowym.
Są to przepisy przestarzałe (podstawowy dekret pochodzi z 1953 r.!), dziesiątki razy no-
welizowane, sprzeczne między sobą i nie dostosowane do obecnego modelu ustrojowego oraz
poziomu rozwoju technicznego i technologicznego. Na końcowym etapie prac parlamentar-
nych znajduje się całkowicie nowa ustawa o gotowości cywilnej i zarządzaniu kryzysowym.
W ramach zarządzania kryzysowego wojewoda będzie realizował swoje kompetencje zarów-
no w formie czynności organizacyjnych, jak i aktów administracyjnych oraz poleceń.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]