[ Pobierz całość w formacie PDF ]

i pedagogizacji środowisk wychowawczych,
- wykonać czynności profilaktyczne zapobiegające chorobom wieku
dziecięcego oraz defektom rozwojowo - zdrowotnym,
- nawiązać współpracę z zespołem pielęgnacyjno - wychowawczym,
- zastosować przepisy Konwencji o Prawach Dziecka,
84
- zastosować w praktyce przepisy prawa dotyczące działalności
zawodowej.
2. Materiał nauczania
Planowanie i organizowanie pracy opiekuńczo - wychowawczej.
Organizowanie warunków do wszechstronnego rozwoju dziecka.
Prowadzenie dokumentacji opiekuńczo - wychowawczej.
Stymulowanie rozwoju psychomotorycznego małego dziecka.
Kształtowanie pozytywnych nawyków i przyzwyczajeń.
Opiekowanie się dzieckiem z nadpobudliwością psychoruchową.
Pielęgnowanie dziecka zdrowego i chorego.
Organizowanie całodobowego trybu życia dziecku.
Udzielanie pierwszej pomocy w stanach zagrożenia zdrowia i życia.
Promowanie zdrowia.
Prowadzenie zajęć edukacyjnych dla rodziców.
Prowadzenie działalności profilaktycznej zapobiegającej chorobom wieku
dziecięcego i defektom rozwojowo - zdrowotnym.
Zaspokajanie potrzeb biologicznych i psychospołecznych dziecka.
Nawiązywanie i utrzymywanie kontaktu z małym dzieckiem.
Wykorzystywanie w pracy z małym dzieckiem plastyki oraz utworów
literackich i muzycznych.
Tworzenie warunków przeciwdziałających rozwojowi choroby sierocej.
Przygotowywanie dziecka do adopcji.
Stosowanie przepisów prawa dotyczących działalności zawodowej oraz
Konwencji o Prawach Dziecka.
Stosowanie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony
przeciwpożarowej oraz wymagań ergonomii podczas wykonywania
zadań zawodowych.
3. Zrodki dydaktyczne
Plansze, schematy, wykresy, ilustracje.
Dokumentacja placówki.
Sprzęt i wyposażenie placówki.
4. Wskazania metodyczne do realizacji programu jednostki
Praktyka zawodowa obejmuje całokształt wiadomości i umiejętności,
niezbędnych do realizowania zadań zawodowych opiekunki dziecięcej.
Wskazane jest, aby uczniowie uczestniczyli w organizowaniu
i bezpośredniej pracy opiekunki dziecięcej. Realizując zadania powinni
wykazać się inicjatywą, samodzielnością, obowiązkowością.
Program jednostki modułowej powinien być realizowany
w placówkach całodobowej opieki nad małym dzieckiem: domach
85
małego dziecka, oddziałach szpitalnych, sanatoriach. Wyboru miejsca
praktyki dokonuje uczeń w porozumieniu z nauczycielem
odpowiedzialnym za praktyki zawodowe. Podczas praktyki uczeń pracuje
w systemie zmianowym, zgodnym z systemem pracy placówki
opiekuńczo - wychowawczej.
Przed rozpoczęciem praktyki zawodowej należy sprawdzić znajomość
zasad bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujących w placówkach
opiekuńczych. Wykonywanie zadań powinno być poprzedzone
instruktażem połączonym z pokazem.
Ważne jest kształtowanie cech osobowości niezbędnych w zawodzie:
odpowiedzialności, współpracy w grupie, komunikowania oraz kultury
pracy. Podczas zajęć należy zachęcać uczniów do twórczego myślenia
i kreatywnego rozwiązywania problemów.
Do efektywnej realizacji programu jednostki modułowej niezbędna jest
dobrze zorganizowana placówka opiekuńczo - wychowawcza. Praktyka
zawodowa powinna być prowadzona w grupach uczniów liczących nie
więcej niż 6 - 8 osób.
5. Propozycje metod sprawdzania i oceny osiągnięć
edukacyjnych ucznia
Sprawdzanie i ocenianie osiągnięć uczniów powinno odbywać się na
bieżąco w trakcie realizacji programu jednostki modułowej według
ustalonych kryteriów i zgodnie z obowiązującą skalą ocen. Z kryteriami
oceniania uczeń powinien być zapoznany w chwili rozpoczynania
realizacji programu. Kryteria oceniania powinny dotyczyć poziomu oraz
zakresu opanowania przez uczniów wiadomości i umiejętności
wynikających ze szczegółowych celów kształcenia.
Obserwując czynności ucznia i dokonując oceny jego pracy szczególną
uwagę należy zwracać na:
- wykonywanie zadań zawodowych zgodnie z obowiązującymi
procedurami i standardami postępowania,
- porozumiewanie się z dziećmi,
- współpracę i współdziałanie w zespole i z podopiecznymi,
- samodzielne podejmowanie decyzji,
- satysfakcję odbiorcy usług,
- bezpieczeństwo dziecka i własne.
Przedmiotem oceny powinna być również postawa zawodowa ucznia:
- odpowiedzialności za dziecko powierzone opiece,
- gotowości do ciągłego rozwoju,
- respektowania praw dziecka,
- wykonywania zadań zgodnie z zasadami etyki zawodowej.
86
Oceny osiągnięć edukacyjnych ucznia z zakresu programu jednostki,
dokonuje opiekun praktyk na podstawie obserwacji wykonywanych
czynności podczas realizacji zadań zawodowych.
Na zakończenie praktyki zawodowej opiekun powinien przedstawić
uczniowi opinię o jego pracy oraz zapoznać z oceną końcową.
87 [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • sklep-zlewaki.pev.pl